ΓΛΩΣΣΑ Β’ ΤΑΞΗΣ (α΄ τεύχος)


Το ταξίδι στη Χωχαρούπα

ΑΙΝΙΓΜΑΤΑ

Τόσο βαρύ σαν σίδερο, τόσο γλυκό σαν μέλι, ούτε στο χέρι πιάνεται ούτε στην τσέπη μένει. (Ο ΥΠΝΟΣ)

Ουρά έχει, πουλί δεν είναι, μα στην ουρά δυο μάτια έχει. (ΤΟ ΨΑΛΙΔΙ)

Άψυχο ψυχή δεν έχει, και στον ουρανό πηγαίνει. (ΚΑΠΝΟΣ)

Ίσιο είναι σαν κερί, κι η φωνή του βροντερή. (ΤΟΥΦΕΚΙ)

Χιλιοτρύπητο λαγήνι που σταλιά νερό δε χύνει. (ΣΦΟΥΓΓΑΡΙ)

Περνώ στεριές και θάλασσες, ρωτάω και απαντώ κι όμως καθόλου δε μιλώ. (ΤΟ ΓΡΑΜΜΑ)

Πίσω απ’ άσπρο φράχτη κόκκινο σκυλί γαβγίζει. (Η ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΤΑ ΔΟΝΤΙΑ)

Κολοκύθι επτάτρυπο, κάθε τρύπα κι όνομα. (ΤΟ ΠΡΟΣΩΠΟ)

Την ημέρα στολισμένο και τη νύχτα φορτωμένο. (ΚΡΕΒΑΤΙ)

Ήλιος δεν είναι, ακτίνες έχει, πόδια δεν έχει και όμως τρέχει. (Η ΡΟΔΑ)

Έχω τρία βόδια: το ένα τρώει και ποτέ δε χορταίνει. Το άλλο κοιμάται και ποτέ δεν ξυπνά. Το τρίτο φεύγει και ποτέ δε γυρνά. (Η ΦΩΤΙΑ, Η ΣΤΑΧΤΗ, Ο ΚΑΠΝΟΣ)

  Όποιοι έρχονται και πάνε, απ’ το χέρι την κρατάνε. (ΠΟΡΤΑ)

ΓΛΩΣΣΟΔΕΤΕΣ

Οι ψεύτες το μόνο που κερδίζουν είναι να μην τους πιστεύει κανείς όταν λένε την αλήθεια. 

Τα ψέματα καταστρέφουν την εμπιστοσύνη.

Είμαστε έτοιμοι;

ΠΑΜΕ ΓΙΑ ΨΩΝΙΑ;

https://slideplayer.gr/slide/3154240/

ΕΤΟΙΜΑΣΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ

Ξ …..όπως ξιφίας

ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΤΩΝ ΚΟΜΙΚΣ

ΤΑ ΣΗΜΕΙΑ ΣΤΙΞΗΣ

ΤΟΝΙΚΑ ΠΑΡΩΝΥΜΑ

Με το <<σεις>> και με το <<σας>>

O ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΣ

Στον πλανήτη Μπεχ, οι άνθρωποι χρησιμοποιούν ένα κυλιόμενο πεζοδρόμιο για να μετακινούνται στην πόλη. Κινείται πολύ αργά, ώστε να μπορούν να κοιτάξουν τις βιτρίνες με την ησυχία τους, αλλά και για να μην χάσουν την ισορροπία τους αυτοί που θέλουν να κατέβουν ή να ανέβουν. Υπάρχουν μάλιστα και παγκάκια, για όσους θέλουν να ταξιδεύουν καθιστοί, όπως οι παππούδες και οι γιαγιάδες.

Χάρη στα πεζοδρόμια, οι άνθρωποι σταμάτησαν να χρησιμοποιούν τρόλεϊ, αυτοκίνητα και τραμ, κι έτσι οι δρόμοι είναι εντελώς άδειοι και τα παιδιά μπορούν να παίζουν μπάλα με ασφάλεια.  Αν μάλιστα κάποιος τροχονόμος προσπαθήσει να τους πάρει την μπάλα, παίρνει ο ίδιος κλήση.

• Θα σου άρεσε να ζεις σε μια πόλη με κυλιόμενα πεζοδρόμια ή σε ένα χωριό με κυλιόμενους δρόμους;

• Τι θα μπορούσες να κάνεις με ευκολία σε μια τέτοια πόλη ή σε ένα τέτοιο χωριό;
• Τι δε θα μπορούσες να κάνεις και γιατί;

Σε αυτές τις ερωτήσεις το κάθε παιδί απαντάει ξεχωριστά. Εμείς θα παρουσιάσουμε τα θετικά και τα αρνητικά κάθε περίπτωσης και το κάθε παιδί, αποφασίζει αν θα του άρεσε ή όχι.

Θα μου άρεσε να ζω σε μία πόλη με κυλιόμενα πεζοδρόμια γιατί:
☛ Οι μετακινήσεις μέσα στην πόλη θα γίνονταν με ασφάλεια.
☛ Δεν θα γίνονταν τροχαία ατυχήματα.
☛ Θα μπορούσαμε να παίζουμε με ασφάλεια στους άδειους δρόμους.
☛ Οι μετακινήσεις θα ήταν πιο ξεκούραστες.

Δεν θα μου άρεσε να ζω σε μία πόλη με κυλιόμενα πεζοδρόμια γιατί:
☛ Η κίνηση και η άθληση είναι απαραίτητα για την ζωή μας και μας κάνει πολύ καλό να περπατάμε.
☛ Η διαδρομή θα ήταν κάθε μέρα η ίδια.
☛ Δεν θα μπορούσα να χρησιμοποιώ το ποδήλατό μου, που μου αρέσει πολύ!
☛ Δεν θα μπορούσαμε να πάμε σχολική εκδρομή με το λεωφορείο, που είναι πολύ διασκεδαστικό.

Θα μου άρεσε να ζω σε ένα χωριό με κυλιόμενα πεζοδρόμια γιατί:
☛ Οι γεωργοί θα μπορούσαν να μετακινήσουν εύκολα τα προϊόντα τους.
☛ Οι κτηνοτρόφοι θα μπορούσαν να μετακινήσουν εύκολα τα ζώα τους.
☛ Οι γιαγιάδες και οι παππούδες, που λόγο ηλικίας δεν μπορούν να κάνουν μεγάλες αποστάσεις, θα διευκολύνονταν πολύ από τα πεζοδρόμια.

Δεν θα μου άρεσε να ζω σε ένα χωριό με κυλιόμενα πεζοδρόμια γιατί:
☛ Δεν θα μπορούσα να πάω με το τρακτέρ στα χωράφια!
☛ Δεν θα μπορούσα να κάνω βόλτες με το ποδήλατο.

☛ Η πρώτη εικόνα είναι η πινακίδα από έναν φούρνο, από τον οποίο παίρνουμε ψωμί και άλλα αρτοσκευάσματα. Μπορούμε να το καταλάβουμε από το σιτάρι.
☛ Η δεύτερη εικόνα είναι η πινακίδα των Ελληνικών Ταχυδρομείων, τα οποία παραδίδουν την αλληλογραφία μας. Μπορούμε να το καταλάβουμε από το πρόσωπό του θεού Ερμή, που ήταν ο αγγελιοφόρος των θεών.
☛ Η τρίτη εικόνα είναι ένα η πινακίδα ενός φαρμακείου. Το καταλαβαίνουμε από τον πράσινο σταυρό και το φίδι.
☛ Η τέταρτη εικόνα είναι η πινακίδα ενός μικρού καταστήματος ή αλλιώς ψιλικατζίδικου. Από εκεί αγοράζουμε μικροπράγματα, όπως αναψυκτικά, περιοδικά, εφημερίδες, παγωτά κ.α.
☛ Η πέμπτη εικόνα είναι η πινακίδα ενός μανάβικου. Το καταλαβαίνουμε από τα φρούτα και τα λαχανικά.
☛ Η έκτη εικόνα είναι μία πινακίδα που μας ενημερώνει προς τα που πρέπει να πάμε, για να φτάσουμε σε έναν συγκεκριμένο προορισμό (Κόρινθο, Πειραιά και Οδ. Αχαρνών). Τέτοιες πινακίδες συναντάμε στον δρόμο.
☛ Η έβδομη εικόνα είναι μία πινακίδα που μας ενημερώνει ότι βρισκόμαστε στο Αρχαιολογικό Μουσείο.
☛ Η όγδοο εικόνα είναι μία πινακίδα, που μας ενημερώνει για το όνομα της οδού που βρισκόμαστε.
☛ Η ένατη εικόνα είναι μία πινακίδα ενός ανθοπωλείου.
☛ Η δέκατη εικόνα περιλαμβάνει τρεις πινακίδες. Οι δύο από αυτές γράφουν “φωτοτυπίες” και έτσι μας ενημερώνουν πως σε αυτό το κατάστημα μπορεί κάποιος να βγάλει φωτοτυπίες. Η τρίτη πινακίδα μας ενημερώνει σε ποια οδό βρισκόμαστε.

Το Φθινόπωρο

Οι μήνες του φθινοπώρου είναι: ο Σεπτέμβριος, ο Οκτώβριος και ο Νοέμβριος. Τα φυλλοβόλα δέντρα τέτοια εποχή μένουν γυμνά γιατί ο δροσερός αέρας ρίχνει τα φύλλα από τα κλαδιά. Τα συννεφάκια σμίγουν στον ουρανό και ρίχνουν τα πρωτοβρόχια για να ποτίσουν τη γη. Οι φίλοι μας τα χελιδόνια, ταξιδεύουν για πιο ζεστές χώρες.

Τα σχολεία ανοίγουν το Σεπτέμβριο και τα παιδιά ξεκινούν το διάβασμα. Οι γεωργοί οργώνουν τα χωράφια τους και οι αμπελουργοί μαζεύουν τα σταφύλια. Από το ζουμί των σταφυλιών οι γιαγιάδες φτιάχνουν σιουσιούκο και μουσταλευριά. Επίσης το φθινόπωρο μαζεύουμε τις ελιές, τα ρόδια και τα καρύδια.

Η αγορά γεμίζει με νόστιμα φρούτα όπως μανταρίνια, σταφύλια, σύκα και κυδώνια.

Στις 8 Σεπτεμβρίου γιορτάζουμε τη γέννηση της Θεοτόκου και στις 14 την ύψωση του Τιμίου Σταυρού.

Την πρώτη Οκτωβρίου η Κύπρος μας γιορτάζει την ανεξαρτησία της και στις 28 Οκτωβρίου η Ελλάδα γιορτάζει το ηρωικό όχι που είπαμε στους Ιταλούς το 1940. Ο Άγιος Δημήτριος γιορτάζει στις 26 Οκτωβρίου και στις 8 Νοεμβρίου οι Αρχάγγελοι Μιχαήλ και Γαβριήλ. Την 21 Νοεμβρίου είναι τα Εισόδια της Θεοτόκου και στις 30 του ίδιου μήνα είναι η γιορτή του Αποστόλου Ανδρέα.

ΕΙΚΟΝΕΣ ΦΘΙΝΟΠΩΡΟΥ

ΑΓΡΟΤΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ